całkowite zachmurzenie 12.2 °C, całkowite zachmurzenie

Youtube

Menu

Międzynarodowe forum wokół szerokiego toru

Poleć: Facebook Twitter Google + Wykop
Ponad 770 mld euro - to wartość towarów sprowadzonych w 2016 r. z Azji do Europy. Większość z nich trafia do UE drogą morską, omijając Polskę. W Krakowie na I Kolejowym Forum Gospodarczym, które odbyło się 12 września, przedstawiciele firm transportowych i logistycznych z Azji Centralnej i Europy Wschodniej omówili możliwości skierowania części kontenerów trasą intermodalną prowadzącą z Iranu i Indii, przez Azerbejdżan, Gruzję i Ukrainę do Sławkowa, który jest najdalej na zachód wysuniętym punktem linii szerokotorowej w Europie Środkowej. Organizatorem Forum była PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.
{[description]}
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 3 minuty

– Nie jest tajemnicą, że transport kolejowy jest dziś dwu-, a nawet trzykrotnie szybszy niż przewóz ładunków drogą morską – mówi Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA. Stąd też coraz więcej towarów z Azji, szczególnie tych najbardziej wartościowych, transportowanych jest do Europy koleją. Chcemy wykorzystać potencjał naszej infrastruktury, której istotnymi elementami są prowadząca z Ukrainy linia szerokotorowa i terminal przeładunkowy w Sławkowie do rozwinięcia wymiany handlowej i ułatwienia rozwoju naszych eksporterów i importerów – dodaje.

PKP LHS przeznaczy 1 miliard złotych na dalszą modernizację infrastruktury i taboru oraz rozbudowę systemu sterowania ruchem kolejowym. Obecnie prace modernizacyjne trwają na stacjach w Sławkowie i Zamościu Bortatyczach. W kwietniu spółka podpisała list intencyjny z Kolejami Ukraińskimi w sprawie elektryfikacji przejścia kolejowego Hrubieszów - Izow. Ponadto, PKP LHS rozwija współpracę z partnerami zza wschodniej granicy, w czerwcu spółka dołączyła do transkaspijskiego porozumienia TMTM, które zrzesza przewoźników m.in. z Kazachstanu, Azerbejdżanu, Gruzji, Ukrainy i Polski.

– Widzimy jak na przestrzeni kilku lat zmieniają się szlaki transportowe. Coraz więcej towarów z dalekowschodniej trasy morskiej trafia na kolej. W ubiegłym roku odnotowaliśmy 52% wzrost transportu intermodalnego i jesteśmy przekonani, że Nowy Jedwabny Szlak ma jeszcze duży potencjał wzrostu – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.

W obradach forum udział wziął również burmistrz Sławkowa. - W ostatnich latach PKP LHS bardzo intensywnie zaangażowane jest w rozwój Międzynarodowej Transkaspijskiej Trasy Transportowej, która w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku ma łączyć Europę z Chinami przez Kazachstan z pominięciem Rosji i Białorusi. Innym ważnym szlakiem ma stać się transportowy korytarz południe-zachód-południe, który ma połączyć nas z Indiami między innymi przez Iran. To dwa bardzo duże projekty logistyczne, w których Sławków z terminalami szerokiego toru odgrywa niezwykle istotną rolę, jako strategiczny punkt między Europą a tymi korytarzami transportowymi. Rozwój tych międzynarodowych projektów jest też poważną szansą dla tworzącej się właśnie Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii, w którą udało się włączyć nasze miasto - podkreśla Rafał Adamczyk. Po debacie poświęconej rozwojowi transportu kolejowego na szlaku Azja Centralna - Europa Wschodnia, uczestnicy konferencji wzięli udział w wizycie studyjnej w Sławkowie, gdzie odwiedzili Euroterminal Sławków oraz Stację Sławków LHS.

PKP LHS zarządza infrastrukturą szerokotorowej linii nr 65, oferuje usługę trakcyjną i dodatkowe usługi logistyczno-spedycyjne. Linia nr 65 to najdłuższa na terenie Polski kolejowa linia szerokotorowa (o rozstawie szyn 1520 mm) przeznaczona do transportu towarowego. Jest jednocześnie najdalej na zachód wysuniętą linią szerokotorową w Europie. Łączy kolejowe przejście graniczne Hrubieszów/Izow ze Śląskiem, gdzie w Sławkowie w Zagłębiu Dąbrowskim (25 km od Katowic) kończy swój bieg. Linia nr 65 liczy prawie 400 km i umożliwia transport towarów bez konieczności ich przeładunku na granicy oraz prowadzenie ciężkich składów całopociągowych.

Dzięki konsekwentnym inwestycjom w modernizację i rozwój, PKP LHS jest obecnie najbardziej efektywnym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce. Korzystając ze szlaku, którego długość nie przekracza 2% całości infrastruktury kolejowej w kraju, firma przewozi ponad 4% ładunków i wykonuje ponad 6% całości pracy przewozowej na polskiej kolei. W 2016 r. PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa przewiozła 9 mln 995 tys. ton towarów tj. ok. 300 tys. ton (ok. 3%) więcej niż w roku 2015. Spółka osiągnęła taki wynik mimo spadkowej tendencji na całym rynku przewozów towarowych w Polsce.

Organizatorem I Kolejowego Forum Gospodarczego był PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. Współorganizatorem wydarzenia był Euroterminal Sławków. Patronat nad forum objęło Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz Polskie Koleje Państwowe SA.

Trasa Azja - Europa w liczbach:

  • 1 punkt kontaktowy dla eksporterów i importerów
  • 52% wzrost liczby przewiezionych kontenerów przez PKP LHS w 2016 w porównaniu do 2015 roku
  • 394,6 km – łączna długość linii szerokotorowej, którą zarządza PKP LHS
  • 6855 km – długość trasy Dostyk (Chiny) – Sławków LHS
  • 1520 mm – szerokość toru w PKP LHS
  • 280 000 TEU rocznie – obecne możliwości przeładunkowe Euroterminala w Sławkowie
  • 15 000 000 TEU rocznie – łączny import kontenerów drogą morską z Azji do UE (2016 r.)
  • 773 000 000 000 EUR – wartość importu z Azji do Europy (2016 r.)


fot. K.Kozieł

 

 

Poleć: Facebook Twitter Google + Wykop
Drukuj Drukuj do pdf

Polecamy

 Mapa

Mapa

Rozumiem

Ten serwis internetowy wykorzystuje pliki cookies.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w "Polityce prywatności"

Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.